Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Bacaan Doa Agar Mendapat Kedudukan Yang Mulia (Doa Nabi Nuh As)

Doaharianislami.com - Mempunyai kedudukan yang mulia merupakan dambaan semua orang, baik di mata sesama manusia maupun di mata Allah SWT. Namun di mata Allah Swt orang yang mulia adalah seorang hamba yang bertakwa kepada-NYA. Berikut ini adalah bacaan doa agar diberi kedudukan yang mulia doa ini dibaca oleh Nabi Nuh As pada saat beliau di dalam perahu.

Bacaan Doa Agar Mendapat Kedudukan Yang Mulia (Doa Nabi Nuh As)

Beliau berdoa kepada Allah Swt agar diberi kedudukan yang lebih mulia daripada kedudukan sebelumnya. Doa ini terdapat pada Al-Qur'an surat Al-Mukminun ayat 29.

Doa Agar Diberi Kedudukan Yang Mulia

رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ
Robbii anzilnii munzalan mubaarokan wa anta khoirul munziliin

Artinya: "Ya Tuhanku, tempatkanlah aku pada tempat yang diberkati, dan Engkau adalah sebaik-baik Yang memberi tempat". (QS. Al-Mukminun :29)

Itulah Bacaan doa agar diberi kedudukan yang mulia. Doa diatas baik sekali dibaca bagi setiap orang yang menginginkan kedudukan, baik pangkat, jabatan, atau kedudukan lainnya. Karena doa tersebut merupakan doanya Nabi Nuh ketika berada dalam perahu. Ia memohon kepada Allah Swt. Agar diberi kedudukan yang lebih mulia daripada kedudukan sebelumnya. 
Kemudian Allah Swt mengabulkan doanya, dan menjadikannya umat yang taat kepada Allah Swt. Semoga kita mendapatkan kedudukan yang mulia baik di mata sesama manusia maupun di mata Allah Swt.